övningar

Fått frågan om vad det är för övningar jag gör.
Går på basal kroppkännedom och har fått följande övningar som ibland hjälper när ångesten härjar.

Diagonala övningar:
1, Ligg på rygg på golvet med fötterna i golvet. Sparka växelvis och diagonalt armar och fötter ner i golvet, långsamt först men sen snabbare och snabbare, ju hårdare dessto bättre. Fånigt men funkar faktiskt.

2, Hoppa skidhopp

3, knä mot motsatt armbåge (typ friskis)

Grundande övnngar:
Sitt på pilatesboll och studsa upp och ner, slå händerna i sidorna på bollen. Efter en stund ta ihop fötterna, hitta balansen och börja studsa försiktigt igen. Efter ytterligare en stund sära på fötterna lite och lyft fötterna en i taget när hittat balansen studsa lite och för motsatt hand mot låret.
Allt för att hitta balansen.

Distraherande övning, kroppsmedveten övning:
Ta en piggboll, en gummiboll med piggar på, och rulla den mellan händerna, under fötterna, på låren.
Man kan be någon massera eller rulla bollen över kroppen.

Hjälper när jag bara kommer ihåg att göra dem, piggbollen och pilatesbollen är nog det jag gör mest.

Kommentarer
Postat av: Bullen

Hej! PMDS betyder premenstruell dyforisk störning, alltså typ som PMS fast med depressiva inslag. I princip inga fysiska besvär med desto mer psykiska. En dryg vecka innan jag ska ha mens blir jag jättelåg och gråter mycket och trasslar en del med maten.



Förut var jag ju sjuk hela tiden, men nu de senaste åren har jag börjat märka att dipparna kommer ganska regelbundet och i samband med mensen. Så nu har jag fått medicin för det för första gången. Ska börja med den medicinen nästa vecka - känns lite läskigt eftersom jag inte vet hur jag kommer reagera på den, men det är ändå värt ett försök.



Tycker du att de övningarna du gör hjälper dig något? Kram!

2012-01-19 @ 21:50:24
URL: http://vaniljbullen.webblogg.se/
Postat av: S

Tack tack tack.... Gjorde precis den första övningen och den fungerar okej. Ska blåsa upp min pilates boll och prova dem oxå!!

Kram

2012-02-16 @ 00:12:42
URL: http://fartenilivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0