inte mina egna ord

Har några ord i mitt liv just nu som inte är mina egna och som jag inte känner mig bekväm med. Vet liksom inte hur jag ska bli vän med dem, förstå dem och bejaka dem.
Dessa ord är:
Bipolär sjukdom
Mobbning
Hypoman fas

Läskiga ord som jag inte kan greppa eller känna som mina egna:
Har ju blivit tillsagd det senaste halvåret om och om igen att jag kanske och troligtvis har Bipolär sjukdom och fått det förklarat för mig, läst om det och kan känna igen mig i det. Men jag FATTAR det inte.
Ätstörning fattar jag, det är en del av mig och har varit så under så lång tid.

Att min chef skulle ha utsatt mig för mobbning. Stort, läskigt, starkt ord som jag har svårt att ta i min mun trots att mina läkare sagt det, facket och mina vänner likaså. Idag skulle jag skriva till försäkringskassan i mina egna ord varför jag inte kunde arbeta och valde då att använda det ordet, mobbning, men kändes inte som mitt eget ord. Har jag gjort fel då?

Hypoman fas, vad är det? Det låter som om det skulle vara en ickemanisk fas. Hyper hade jag förstått mer. Läser och känner att ordet hypoman stämmer men förstår det inte. FATTAR inte vad det är och vad det har med mig att göra.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det heter det för att de upptäckte mani först, och sen nåt som liknande men var lindrigare än mani, hypo=under.

2011-10-10 @ 20:11:08
Postat av: Cecilia

Linda!



Fäöljt din blogg länge men inte kommenterat förräns nu....ber om ursäkt. Jag vet vad du går igenom. Jag är sedan 10 år diagnostiserad med paranoid schizofreni men det har inte riktigt sjunkit in än...

http://schizomamman.blogspot.com/

Kram Cecilia

2011-10-11 @ 01:47:13
URL: http://schizomamman.blogspot.com
Postat av: Jenny

Det enda jag kan säga Linda är att DU ÄR MER ÄN DIAGNOSER. Du är så jäkla mycket mer! En diagnos är inte vem du är. Du är ju fortfarande DU. Kramar<3

2011-10-11 @ 07:27:34
URL: http://bortomljusochmorker.blogg.se/
Postat av: Anni

Jenny säger det så bra; Du är så mycket mer än bara diagnoser. Sedan kan diagnoser vara positiva om det gör det möjligt att få bra hjälp och kanske medicinering. Men du ÄR inte din diagnos.

Att orden känns ovana är ju inte så konstigt, det är ju helt nytt för dig. Inte lätt att ändra sin verklighetsbild bara för att man får en diagnos av en doktor. Själv har jag svårt att ta till mig ordet anorexi, även om jag har hört det om och om igen de senaste åren och det står svart på vitt på mitt läkarintyg. Men jag känner mig som en bluff. Om jag någon gång själv vågar ta ordet i min mun väntar jag mig att den jag pratar med skall skratta och säga: "Anorexi??! Du är ju inte ens smal."

Jag tänkte vara mina boktips med ett bloggtips:

http://frillythings.blogg.se/

Tjejen som skriver har nyligen fått diagnosen bps. Fast bloggen handlar inte så mycket om just det.

Förlåt ett alldeles för långt inlägg. Kram på dig

2011-10-11 @ 08:41:21
URL: http://anniahven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0