Fixerad

Fantasier ska ju vara något positivt och bra för själen, eller hur?
Mina fantasier kretsar bara kring mat. Jag är helt fixerad vid mat. Hela tiden.
All denna reklam som är på tv, alla bilder här på blogg.se, all mat man ser, hör om, luktar under hela dagen.... det fortsätter i all oändlighet.

Giselas jämförelse får mig att fantisera om minst 10 "äggamackor", reklamen får mig att fantisera om toffiffe och iom det allt annant godis, reklam om kakor och jag vill frossa i alla möjliga olika sorter, sen all jäkla hamburgerreklam och så givetvis min egna hjärna som konstant arbetar för att komma på vad jag är sugen på.

Kommer det verkligen försvinna? Hur bra jag än sköter mig hela dagen med perfekta måltider så lämnar inte fantasierna mig ifred. Är det bara tålamod som ska till? Vill inget hellre än att frossa just nu och har precis ätit en perfekt lagom stor middag med allt i matcirkeln och en apelsin efteråt. Men fantasierna försvinner inte.

Vill bara ge upp men måste tro att det inte ska vara så här för evigt, jag ska fixa det, vet inte hur men jag ska göra det.

Kommentarer
Postat av: My

Såklart du ska fixa det: Tror på dig till tusen vet du!!

2012-02-13 @ 19:27:11
URL: http://tankarimy.blogspot.com
Postat av: S

Hej hej :)

Tror tyvärr att det bara är att stå ut. Kroppen och fantasin hänger inte med i all den förändring det innebär att gå från ett ätstört beteende till ett sundare. Min behandlare sa att det kunde ta lång tid innan man slapp alla "osunda" tankar på godis, hamburgare, pizza, kakor mm. Så kämpa vidare med din planering så blir det nog bättre med tankarna.



Jag tror även att det gäller att hitta ett sundt förhållande till denna typ mat. Det är något som nästan alla behöver, för vi njuter av den typ av mat. Jag hoppas att jag i framtiden ska kunna äta precis det jag är sugen på utan att känna att jag kommer hetsa eller att jag kommer bli fet. Jag vill kunna njuta av det jag äter. Men det kommer att ta tid, så bara att kämpa vidare. Även om det innebär att hålla sig till en matplanering ett tag och stå ut med fantasierna! Va tror du?



Roligt att det gick bra på jobbet, tror att du är en bra person att jobba med! Kunde du sova ut idag?



Kram S

2012-02-13 @ 19:40:13
URL: http://fartenilivet.blogg.se/
Postat av: Anonym

här är en till som tror på dig... stor kram

2012-02-13 @ 20:33:11
URL: http://iterapistolen.bloggplatsen.se
Postat av: S

Du kommer att fixa det, det är jag säker på! Dock så kan det ta tid för kroppen att hitta en balans. Sedan undrar jag om du VERKLIGEN får i dig allt du behöver. Och då menar jag tillräckligt mycket, allsidigt, regelbundet och VARJE dag?

Om man äter i underkant i ett par dagar och sedan bra i några dagar, så reagerar kroppen i alla fall på de där första dagarna då man inte åt tillräckligt. Det skapar en obalans och det i sig ger ett sug.

Det krävs att man äter bra en längre tid för att man ska sluta känna det värsta hetssuget. När suget tillslut bara kommer någon gång per vecka eller ännu mer sällan, så kan man äta det man vill ha utan att vara rädd för att det ska påverka vikten osv. Det gäller att släppa den där tanken på att man ska kompensera för ngt man tycker att man gjort/ätit fel, för då stannar man bara åter i det där ekorrhjulet av obalans i kroppen.

När du verkligen klarar av att äta allt du behöver, regelbundet, så kommer det finnas studer då du fortfarande har stort behov av att hetsäta. De stunderna kommer att kunna bli de stunderna du verkligen kan arbeta med i terapin, eftersom de säkerligen beror på din svårighet att hantera dina känslor, så som; sorg, stress, oro osv. Även sömnbrist kan öka suget efter att hetsäta och då blir det självklart svårt att orka stå emot.

Så ordentligt med käk, tillräckligt med sömn, stanna upp när psyket larmar och lagom med motion.. Det är en bra grund för att börja arbeta med att verkligen utrota ätstörningen!

Och vet du? Jag VET att du KAN! =)

Kram!

2012-02-13 @ 21:35:49
Postat av: Jenny

S har verkligen skrivit kloka kommentarer och jag stryker under på allt. Det förklarar också mina egna matfantasier/matorgier!!!



Dessutom tror jag att fantasierna har en annan innebörd också. Att man vill "släppa loss" och leva livet! förstår du hur jag menar? Att fantasierna på något sätt symboliserar att man ger sig hän åt livet, att alla förbud och all kontroll är borta!



Så känner iaf jag. Tänk vad skönt att "slippa bry sig", att bara släppa alla tyglar och kasta sig ut i livet!



Samtidigt tror jag att den rent kroppskemiska förklaring som S pratar om med mängder och variation osv, spelar större roll.



Kramar<3

2012-02-14 @ 09:05:04
URL: http://bortomljusochmorker.blogg.se/
Postat av: sofia

S har verkligen skrivit ner kloka ord!



känner igen mig så hemskt mycket i det du skriver. Och jag undrar verkligen när min kropp ska komma i balans. Har ätit regelbundet och av all sorts mat över ett halvår. Hur lång tid tar det egentligen innan kroppen förstår att det är INTE sista gången jag äter den eller den maträtten, det godiset eller den glassen?

det är bara till att stå ut, hoppas på att matfixeringen släpper så småningom för att vi sedan ska kunna leva normalt..

kram!

2012-02-15 @ 03:22:15
URL: http://coconat.blogg.se/
Postat av: Simone

Ha ha, jag måste oxå hålla med S, jag tänkte skriva något liknande till dig. Och man måste även lära sig att nna sig de godaste av alla godingar, och inte bara nöja sig med en apelsin ;) (Hur många gånger har man inte ätit något "tillåtet" t e x äpple med kanel, när man egentligen varit sugen på choklad. Såklart har inte "suget" släppt alls utan man har fortfarande haft choklad i huvudet fast man ätit det förbannade äpplet. Hänger du med?

2012-02-15 @ 23:36:15
URL: http://anamiasimone.bloggsida.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0