Svar till Pee och Lisa

Fick en fråga av Pee för ett tag sedan om jag hade någon att prata med när det är som jobbigast. Och det är väl just det, jag har ju inte det, jag tillåter mig inte att släppa in någon. Jag kan rent intellektuellt prata med min bästis och berätta saker men inte när jag är som mest känsomässigt skör. Det har jag svårt att tillåta mig vara även när jag är själv, eller tillåta jag gör inget medvetet val. Jag jobbar som ett djur med just detta att våga släppa taget om känslorna och våga släppa in andra. Har blivit mkt bättre men långtifrån bra än. Är fortfarande så vansinnigt rädd för att bli besviken än en gång.

Lisa frågade vad för typ av behandling jag fått och om jag provat antidepp. Från början när jag först fick hjälp mot bullimin för typ 10 år sedan så var det tradiotionell psykoterapi och de förhatliga matdagböckerna. Gick där i 2 år och mådde efter det ganska bra men så var jag också nykär och smal när jag avslutade terapin ;).
Den senaste omgången av terapi var mest inriktad till hur man förhåller sig i relationer till andra, gick hos henne i tre år bla under den tiden jag var utbränd. Vet väl inte egentligen vad jag tycker jag fått ut av det, står och stampar på samma ställe som när jag först bad om hjälp. Men som sagt så hjälpte hon mig genom utbrändheten.
Det som verkligen påverkat mig och som jag nog skulle vilja ta upp igen, det är basal kroppskännedom. Hade en underbar sjukgmnast som var knuten just till psyk och där kändes det som jag började närma mig något riktigt bra i min strävan efter att känna känslor.
Har blivit rek antidepp flera gånger genom åren men varit ganske restrektiv. Däremot när jag gick in i väggen för 2 år sedan började jag med Fluoxetin, vet inte om någon har erfarenhet av den men jag tyckte den gav en obehaglig effekt av att lägga locket på och det är det sista jag behöver, det gör jag så bra själv. Har dock funderat mycket på att kanske ta upp diskussionen med min läkare om att prova någon annan. Vad har ni för erfarenheter av det? Citolapram verkar ju populärt, är det någon med äs som provat det och tyckt det fungerat? Har ju även mina funderingar kring struman och störningen i seretoninhalten som sjukdomen medför.

På tal om det så var jag hos min läkare idag för min influensa som jag just nu dras med. Visade sig att jag har fått ett förkylningsvirus som satt sig på balansen. Jag fick iaf pratat med honom om struman och mina värden är bra och vi fick diskuterat om alla mina frågor och han var bara så bra och förstående och kommer skicka en remiss till en läkare som tydligen är proffs på sköldkörteln. Jippie! Tar kanske några år innan jag kommer dit men jag kanske kan få svar på mina frågor..Hoppas det inte tar flera år...

Kommentarer
Postat av: Mina

Hej! Jag åt Citalopram först mot min depression (har UNS också) men jag var inte riktigt nöjd med effekten, tyckte inte det hjälpte nåt alls, inga biverkningar för mig dock. Nu har jag hittat en lagom dos Cymbalta som jag tycker är OK. Det enda är att jag blir lite yrslig och det kan domna/sticka lite i ansiktet om jag glömmer ta tabletterna.



Det jag är glad över är att jag nu kan ha stunder jag är riktigt glad, sen om det är för att jag lämnat mycket skit bakom mig, eller om det är tack vare medicinen är jag inte helt säker på. Men jag skulle inte våga sluta för att nu är inte rätt tid att riskera att "dippa" djupare.



Jag tycker det är värt att prova sig fram till en bra dos antidepp, chansen finns ju att det funkar :)



Och basal kroppskännedom är ju bara så himla bra!! Absolut nödvändigt för oss med ÄS.

2009-05-14 @ 20:47:31
URL: http://www.mina-82.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0